تمام مشکلات و بیماری های قارچ که قبل از پرورش باید بشناسید!

در این مقاله و در راستای ادامه آموزشهای پرورش قارچ، قصد داریم تمام مشکلات و بیماری های قارچ را که قبل از پرورش آنها باید بشناسید را به شما معرفی نماییم.
تمام مشکلات و بیماری های قارچ که قبل از پرورش باید بشناسید!

در این مقاله و در راستای ادامه آموزشهای پرورش قارچ، قصد داریم تمام مشکلات و بیماری های قارچ را که قبل از پرورش آنها باید بشناسید را به شما معرفی نماییم.

مقدمه :

قارچ ها ممکن است در طول رشد خود در سالن های پرورش قارچ و یا حتی بعد از آن توسط عوامل مختلفی آلوده و مورد حمله ویروس ها و بیماری ها قرار بگیرند. در هر صورت هنگام مشاهده بیماری در قارچ ها باید سریعاً نوع آن تشخیص داده شده و با آن مقابله شود. اما همواره پیشگیری بهتر از درمان است و باید تا حد ممکن از بروز و انتقال بیماری و باکتری و ویروس به محل پرورش قارچ ها جلوگیری بعمل آورد.

فیلم بررسی بیماری استروما :

 این مطلب مشابه را نیز بخوانید : 6 نکته بسیار مهم پیش از شروع پرورش قارچ در منزل یامزرعه که باید بدانید! (گام به گام)

علائم بیماری قارچ:

کسانی که با این بیماری قارچها آشنایی ندارند بهتر است بدانند که با انتشار سریع بیماری در خاک پوششی، مناطق بزرگی به قطر ۳۰-۹۰ سانتیمتر، کچل شده و فاقد کلونی بندی میسیلیومی خواهند شد. ممکن است اندام های باردهی، ابتدا ایجاد نشده و یا در صورت ایجاد، بر حسب نوع، قارچ هایی بد شکل و غالبا با ساقه هایی آبکی یا شکافته و پوسیده و یا خشک ایجاد می شوند. کلاهک ها قبل از موعد باز می شوند. محیط های کشت آلوده به ویروس، می توانند هر نوع از علائم فوق را همراه با کاهش محصول در واحد سطح و ضعف میسیلیومی از خود بروز دهند.

 

پرورش قارچ

توی این پک فوق العاده، روش پرورش قارچ خوراکی رو به صورت اصولی یاد بگیر. پرورش قارچ خوراکی اصول خاص خودشو داره اما با کمک این پک می تونی به درآمد فوق العاده بالا و بازدهی بی نظیر برسی. فقط 5 روز از وقتتو می گیره!

 

 علل بیماریهای فیزیولوژیک

بیماریهای فیزیولوژیک بیماریهایی هستند که موجودات زنده در بوجود آمدن آنها نقش ندارند. علل به وجود آمدن بیماریهای فیزیولوژیک کمبود مواد غذایی، بالا بودن دی اکسید کربن، دمای بالا و تهویه کم است.

 آفات قارچ:

آفات قارچ به 4 دسته تقسیم می شوند 1-مگس های قارچ خور  2-نماتد  3-کنه  4- بیماری های قارچی. هرکدام از این آفت ها خود به چند زیرشاخه تقسیم می شوند.

1- آفات مگس قارچ خور: این مگس ها 2 نوعند که شامل سیارید (مرحله لارو بودن) وفورید (انتقال بیماری)
جهت مبارزه با این آفت ها از حشره کش های دیازینون و مالاتیون(به میزان ۵ در ۱۰۰۰ یا ۴ در ۱۰۰۰)، کاغذهای چسبی و یا حشره کش های برقی استفاده می کنند.

مگس-قارچ-خور

2- نماتد : همانگونه که در تصویر می بینیدنماتد ها جانوران بسیار ریز کرمی شکل و اکثرا در حدود 1 میلی مترهستند و برای دیدن آنها باید از میکروسکوپ استفاده کرد. نماتد های آسیب رسان به قارچ خوراکی با نیش زدن به میسیلیوم ها و مکیدن مواد داخلی آنها به محتویات داخل آنها آسیب رسانده و رشد آنها را متوقف می نماید. آلودگی و خسارت ناشی از نماتدها با توجه به فساد ایجاد شده سبب ایجاد بوی نا مطبوع در سالن های پرورش قارچ می گردد.

 

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

نماتد
نماتد دم فنری (Sprinted):
این نوع نماتد باعث لک شدن قارچ و لزج و سیاه شدن خاک پوششی می شود. برای جلوگیری از این آفت با استفاده از فرمالین ۲۰ درصد و دمای بالای ۲۵ درجه سانتی گراد در مرحله پاستوریزاسیون خاک پوششی استفاده می کنند.

3- کنه
کنه هایی که در سالن های پرورش قارچ فعالیت دارند ساپروفیت هستند؛ و از مراحل کمپوست سازی وارد سالن ها می شوند. برای جلوگیری از این آسیب رساندن این کنه ها و از بین بردن آنها از سم های اومایک، (نیسورون + نئورون) می توان استفاده کرد.

کنه

4- بیماری های قارچ : بیماری های قارچ سه نوعند :

1- بیماری های قارچی : بیماری های قارچی عمدتاً ناشی از مایکاگون و ورتیسیلیوم و تریکودرما هستند که منجر به بدشکلی قارچ ها و یا از بین رفتن آن ها و یا خال دار شدن کلاهک قارچ می شوند. قارچ تریکودرما با نابودی بستر کشت، منجر به عدم تولید قارچ می گردد و یا از طریق آلودگی کلاهک، منجر به کاهش کیفیت محصول می گردد.

 کپک تار عنکبوتی: معمولا از خاک پوششی غیر استریل ایجاد شده و سرانجام اطراف قارچ را فرا می گیرند؛ برای مبارزه از سم های کاربندازیم، بنومیل، فرمالین ۲۰ درصد استفاده میشود؛ و قبل از شیوع روی کلاهک از نمک استفاده می کنند.

بیماریتریکودرما :

تریکودرما یکی از بیماری های قارچ است که نوعی کپک سبز است که در بذر و بستر قارچ دکمه ای مشاهده می شود. تریکودرما دارای میسلیوم های سفیدرنگ شبیه میسیلیوم های قارچ دکمه ای می باشد که تشخیص آن در این مرحله مشکل است ولی با تولید اسپور به رنگ سبز متمایل می شود و براحتی تشخیص داده می شود. تریکودرما با لکه های سبز رنگ را می توانیم روی بذر، و کمپوست استریل شده مشاهده کنیم. تریکودرما با تولید آنزیم های سمی، میسیلیوم قارچ دکمه ای را از بین می برد.

تریکودرما1

ورتیسیلیوم قارچ :

ورتیسیلیوم یا بیماری حباب خشک که توسط قارچ ورتیسیلیوم ایجاد می شود، یکی از بیماری های قارچ بسیار رایج در پرورش است که به سرعت انتشار می یابد. پرورش دهندگان قارچ اکثراً از ابتلای محصول خود به این بیماری ترس دارند زیرا اگر ظاهر قارچ مبتلا شده به این بیماری، شبیه به بیماری لکه باکتریایی است و لذا تشخیص این دو از یکدیگر مشکل است. این بیماری فقط از طریق اسپور انتقال می یابد.

ورتیسیلیوم معمولاً بر روی قارچ های دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش شدید محصول شود. درصورتی که قارچ در مرحله ته سنجاقی مورد حمله این قارچ انگل قرار گیرد، قارچ ها به شکل پیاز در می آیند یعنی ساقه از کلاهک ضخیم تر و کلفت تر خواهد شد. در مراحل بعد از سنجاقی شکل بودن، در اثر توقف رشد سلول های مورد حمله، ساقه خمیده و کج می شود. قارچ های مورد حمله، متمایل به سبز شده و اگر آلودگی در انتهای مراحل رشدی رخ بدهد برجستگی های کپه ای سبز رنگ بر روی کلاهک دیده می شود. رنگ کلاهک قهوه ای روشن شده و یا لکه های قهوه ای روشن بر روی کلاهک معروف به لکه ورتیسیلیوم دیده می شود ومعمولاً لکه های قهوه ای، آبکی و لزج هستند. اگر آلودگی شدید شود، کلاهک ترک دار می شود.

ورتیسیلیوم

بیماری مایکگون :

بیماری مایکگون یا حباب‌ تر یکی دیگر از بیماری های قارچی است. از آنجایی‌ که این عامل قارچی تمایل دارد در اندام بارده قارچ به‌صورت انگل زندگی کند به آن مایکگون می‌گویند. قارچ‌هایی که در مراحل اولیه رشد به این بیماری آلوده‌ شده‌اند، توده‌های بدشکل سفیدرنگ روی کلاهک آن‌ها رشد می‌کند و با توسعه بیشتر، توده به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند و شروع به پوسیدن و از هم گسیختن بافت قارچ می‌کند. در شرایطی که رطوبت بالا باشد، قطرات مایع قهوه‌ای‌رنگ در سطح اندام انگل قارچی مشاهده می‌شود که با فساد قارچ و شل شدن بافت و بوی بد فساد قارچ همراه است به همین دلیل به آن حباب‌تر می‌گویند. در شرایط محیطی خشک‌تر (رطوبت کم‌تر در سالن) در بافت بیماری فساد کمتری ایجاد می‌شود و شبیه بیماری ورتیسیلیوم به نظر می‌رسد. برای مبارزه با مایکوگن از سم اختصاصی اسپاراگون ۱۵۰ گرم در ۱۰۰ لیتر آب استفاده می شود.

مایکوگون

بیماری لکه باکتریایی :

به این بیماری بلاچ باکتریایی یا Bacterial blotch نیز گفته می شود. باکتری ها از دیگر عوامل ایجاد کننده بیماری های قارچ هستند. لکه باکتریایی کیفیت قارچ را از طریق بی رنگ کردن کلاهک و پایه، حفره دار کردن کلاهک کاهش می دهد. لکه باکتریایی کیفیت قارچ‌ها و نیز میزان تولید را به شدت کاهش دهد، اگر سطح قارچ‌ها بعد از آبیاری خشک نشود، احتمال بروز این بیماری بسیار بیشتر خواهد بود. این باکتری، سمی به نام تولازین یا تولاسین تولید می کند که عامل ایجاد لکه های قهوه ای بر روی قارچ می باشد. لکه هایی که توسط این باکتری ایجاد می شوند، ابتدا به صورت زرد رنگ بوده، اما بعداً به رنگ زرد طلایی یا قهوه ای شکلاتی در می آیند. این لکه ها سطحی هستند. بافت قارچ‌های آلوده شبیه قارچ خیس خورده و به رنگ خاکستری یا خاکستری مایل به زرد می باشد. بیماری لکه باکتریایی می تواند در هر مرحله ای از رشد قارچ ظاهر شود، حتی در قارچ‌هایی که بعد از برداشت بسته بندی شده و در داخل یخچال نگهداری می شوند.

لکه-باکتریایی

مطلب مشابه : دانلود رایگان 7 فیلم کاربردی آموزش تصویری پرورش قارچ که باید ببینید!

لکه قهوه ای باکتریایی: زمانی که رطوبت روی سطح قارچی می ماند باعث بروز بیماری لکه قهوه ای می شود و علائم آن لکه های قهوه ای فرو رفته است. با ظهور بیماری ورتیسیلیوم ، دمای سالن را پائین می آوریم (حدود ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی گراد) و از قارچ کشهای کاربندازیم و بنومیل به صورت ۱۵۰ گرم در ۱۰۰ لیتر آب استفاده می کنند.

دنبلان: شکل قارچ به صورت دنبلان در می آید که این بیماری در اثر رعایت نکردن بهداشت سالن بوجود می آید.

ویروس X : بیماری است که در ایران شایع نیست اما طی تحقیقات انجام شده محل ایجاد آن روی قفسه های چوبی دیده شده است.

بیماری کاپرینوس: در اثر وجود آمونیاک بالای کمپوست ایجاد می شود.

راه های کنترل و پیشگیری آفات قارچ دکمه ای :

نکته ای که باید تمام پرورش دهندگان قارچ به آن توجه نمایند این است که قبل از شروع هرکاری در مورد کاشت و پرورش قارچ آموزش های لازم را فرا گیرند تا با مدیریت بهتر و آمادگی کامل اینکار را شروع کنند و با مشکلات خیلی کمتری مواجه شوند.

چنانچه سؤالی در خصوص این مطلب دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آن پاسخ دهیم.

منبع: هنر فردی
هنر فردی
رایگان
دریافت فایل
یک‌شنبه 13 خرداد 1403، ساعت 17:24