نکات کلیدی خرید و فروش بورس در ایران +یک روش ساده تر

برای داشتن سرمایه گذاری موفق در بازار بورس لازم است تا با دانش کافی وارد این بازار شویم. یکی از اساسی ترین مسائل برای موفقیت در این بازار مالی یادگیری اصول
نکات کلیدی خرید و فروش بورس در ایران +یک روش ساده تر

برای داشتن سرمایه گذاری موفق در بازار بورس لازم است تا با دانش کافی وارد این بازار شویم. یکی از اساسی ترین مسائل برای موفقیت در این بازار مالی یادگیری اصول خرید و فروش است. در این مقاله تمام نکات یک معامله خوب ارائه شده است.

آموزش ویدیویی

 

دانلود ویدیو

اگر ویدیوی بالا کافی نبود به خواندن ادامه دهید:

 

بورس

توی این پک فوق العاده، تحلیل تکنیکال در بورس رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بورس رو سریع یاد بگیر وحسابی پول دربیار! 

 

1-شناخت بازار بورس

قبل از هرچیزی معامله گر باید با جو و سازو کار بازار سرمایه آشنایی داشته باشد تا زمانی که مفاهیم پایه و در کل با فضای بورس آشنا نشده اید وارد بازار سرمایه نشوید این کار زیان زیادی به شما وارد میکند. مفاهیم بورس را برای افراد مبتدی در اینجا معرفی کرده ایم

یکی از اساسی ترین گام های سرمایه گذاری صحیح شناخت و انتخاب صنعت مورد نظر است. به طورکلی34 صنعت در بازار سرمایه ایران فعال هستند. بهترین گزینه برای شما انتخاب صنعتی است که با تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پتانسیل بیشتری برای رشد داشته باشد.

نکاتی همچون میزان رقابت، سهولت ورود رقبای جدید، دسترسی به مواد اولیه و بازار محصول به شما در انتخاب صنعت بهتر کمک میکند. معمولا پتروشیمی، نفت، بانک، فلزات صنایع بهتری هستند ولی باز هم این موضوع بستگی به شرایط دارد. همه نمادهای بورسی را در اینجا معرفی کرده ایم

با بررسی و تحلیل فاکتورهایی همچون EPS، اختلاف قیمت و … بهترین شرکت را در صنعت برگزیده خود انتخاب کنید. در بازار بورس و اوراق بهادار حدود ۵۵۰ شرکت یا سهم وجود دارد.

 

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

مشورت با فعالین بازار و یا مطالعه دیدگاه های آنان به دریافت چشم اندازی مفید از بازار بورس کمک میکند. اما نکته حائز اهمیت این است که معاملات خود را صرفا براساس این دیدگاه ها انجام ندهید و با آگاهی مناسب معاملات را انجام دهید.

به صورت مستمر تحلیلات بنیادی و تکنیکی کارشناسان خبره را مطالعه کنید تا نسبت به بازار بورس آگاهی مناسبی پیداکنید. در اینجا با کمک فیلم تحلیل تکنیکال را آموزش داده ایم

به نظرات غالب بازار توجه کنید. زمانی که غالب بازار به روی سهم و گروهی توافق دارد نشان از رشد و یا نزول آن سهم است. بنابراین نسبت به بازار آگاهی داشته باشید.

2- میزان نقد شوندگی

منظور از نقدشوندگی یک سهم یعنی خرید و فروش آسان در بازه زمانی کوتاه تر است. میزان نقدشوندگی را را با میزان معاملات آن سهم میتوان سنجید. معامله بیشتر نشان از تبدیل یک سهم به وجه نقد در زمان کوتاه است. زمانی که معامله با قدرت نقدشوندگی بالاتری دارید ریسک معامله شما کمتر میشود.

نکاتی که به شما کمک میکند تا نقدشوندگی سهم را بسنجید:

3-انتخاب استراتژی سرمایه گذاری

برای معامله در بازار بورس باید یک استراتژی مشخص داشته باشید و با برنامه ریزی صحیح وارد این بازازر شوید. قبل از هرچیزی به نکات زیر توجه کنید:

برای مثال افرادی که با سرمایه اندک وارد این بازار میشوند بهتر است از استراتژی جسورانه استفاده کنند. اما درصورتی که میزان سرمایه شما قابل توجه است از استراتژی محافظه کارانه استفاده کنید. همچنین سعی کنید نسبت به استراتژی خود پایبند باشید.

4-استفاده از سبدهای سرمایه گذاری

یکی از نکات قابل توجه برای سرمایه گذاران این است که در سبد سهام خود از سهام های متفاوت استفاده کنند. بهتر است از هر صنعت یک یا دو سهم خریداری کنید با این کار سود و زیان به حداقل میرسد.

نکات مربوط به سبد سهام:

5-توجه به فاکتورهای بازارهای بورس

EPS یا سودآوری از تقسیم سود یا زیان پس از کسر مالیات، بر تعداد کل سهام حاصل می‌شود. شرکت ها موظفند در ابتدای سال مالی خود گزارشی مبنی براین موضوع ارائه دهند. این مورد به شما کمک میکند تا براساس سود و زیان ارائه توسط شرکت سهم را خرید و فروش کنید.

هرچه درصد سهام شناور بیشتر باشد، حجم معاملات و سرعت گردش معاملات و در نتیجه نقدشوندگی سهم افزایش خواهد داشت. همانطور که در بالا اشاره کردیم هرچه قدرت نقدشوندگی یک سهم بالاتر باشد خرید و فروش آن آسان تر بنابراین برای سرمایه گذاری گزینه بهتری است.

سهام داران عمده به آن دسته از سهام دارانی گفته می‌شود که مالکیت بیش از ۱% سهام کل شرکت را در بردارند. اگر درصد بیشتری از سهام شرکت در اختیار سهام داران عمده باشد، درصد سهام کمتری در دست سهام داران خرده می‌باشد. در نتیجه سهم با هیجان کمتری روبرو خواهد شد.

گزارش های مالی شرکت ها که در بازه زمانی 3ماهه، 6ماهه و 9 ماهه ارائه میشوند یکی از فاکتورهای مهم سنجش صعود و یا نزول یک سهم است. قبل از خرید و فورش در بازارهای سرمایه به شفافیت اطلاعات یک شرکت توجه کنید هرچه این اطلاعات صریح تر و شفاف تر باشند ریسک شما بر ای معامله در آن شرکت کمتر میشود.

6-سهام با ظرفیت بالا(خرید پله ای سهام)

یکی از راه های خرید سهام با ظرفیت سودآوری بالا خرید پلکانی سهام است. از این روش زمانی استفاده میشود که از کف قیمت سهام اطلاعی ندارید و نمیتوانید آینده سهم را پیش بینی کنید.

در این تکنیک معاملاتی اگر سهمی را خریداری کردید که پس از خرید شما با کاهش قیمت مواجه شد، درصورت داشتن نقدینگی متوانید سهام بیشتر خریداری کنید.

7- تصمیم گیری هوشمندانه

گاهی پس از خرید یک سهم بازار رفتاری مورد انتظار شما نخواهد داشت. در این مواقع شما باید درست ترین تصمیم را بگیرید تا ضرر کمتر داشته باشید. همانطور که در استراتژی بازار بورس گفتیم مشخص کردن حد ضرر و سود عامل مهمی در تصمیم گیری شما است. زمانی که ارزش یک سهم روند نزولی داشت و پس از تحلیلات و بررسی ها به این نتیجه رسیدید که این روند ادامه دارد از سهم خود خارج شوید. سرعت عمل در تصمیم‌گیری و اجرای به موقع آن در معاملات بازار بورس بسیار اهمیت دارد. بزرگترین اشتباهی که سرمایه‌گذاران هنگام متضرر شدن از سرمایه‌گذاری روی یک سهم یا دارایی مرتکب می‌شوند، این است که سعی می‌کنند به خود دلداری داده و به آینده مبهم سرمایه‌گذاری امیدوار باشند.

نکات تکمیلی

روش ساده تری که برخی استفاده می کنند

برخی افراد زحمت کارهای بالا را به خود نمی دهند و به جای آن با کمک کانال های تلگرام و اینستاگرام سیگنال دریافت می کنند که چه سهامی را بخرند یا نخرند:

ازجمله پیج های اینستاگرامی مفید در زمینه آموزش بورس میتوان به موارد زیر اشاره میکند:

و ازجمله پادکست های مفید در این زمینه میتوان به کانال های زیر اشاره کرد:

آموزشهای کاربردی بورس

منبع: هنر فردی
هنر فردی
رایگان
دریافت فایل
یک‌شنبه 13 خرداد 1403، ساعت 14:42